matka

Fysioterapia

Vastaaotolleni hakeudutaan useimmiten erilaisissa tuki- ja liikuntaelimistön kiputiloissa. Olen perehtynyt nimenomaan TULE-ongelmiin sekä pitkittyneisiin että äkillisempiin kiputiloihin ja niiden hoitoon.  Vastaanotolleni kannattaa hakeutua myös ennaltaehkäisevästi, esimerkiksi jos olet pitkän tauon jälkeen aloittamassa uutta liikuntaharrastusta tai olet aktiiviliikkuja ja kaipaat lisää tietoa kehosi tilasta. Vastaanotolla pystymme tekemään lihastoimintakartoitusta ja tarpeen mukaan erilaisia lihasvoimatestejä pääsemme tekemään myös kuntosalin puolella.

Fysioterapeuttina nojaan vahvasti liikkeen ja harjoittelun merkitykseen kuntoutuksessa, mutta ymmärrän myös mielen vaikutuksen erilaisten oireiden taustalla. Kehon ja mielen yhteys on asia, joka kiinnostaa minua.

Fysioterapeuttina pyrin pääsemään vuoropuheluun Sinun kanssasi, jotta saadaan luotua molemminpuolinen ymmärrys tilanteesta ja luotua suunnitelma, jolla oireitasi saadaan lievitettyä ja toimintakykyäsi lisättyä. Fysioterapiamenetelmät pohjautuvat tutkittuun ja uusimpaan tietoon ihmisen toimintakyvystä ja terveydestä. Yksilöllisyyteen perustuen fysioterapian sisältö voi vaihdella paljonkin eri asiakkaiden välillä.

Fysioterapiassa käytettyjä menetelmiä ovat ohjaus ja neuvonta sekä erilaiset täsmäharjoitteet, joita toteutetaan vastaanotolla, kotiharjoitteina tai kuntosalilla. Lisäksi käytetään erilaisia manuaalisen terapian keinoja mm. nivelten ja rangan liikkuvuutta lisääviä käsittelyjä, lihaskalvo eli fasciakäsittelyjä, triggerpistekäsittelyjä, akupunktiota ja sähköakupunktiota (PENS). Lisäksi voidaan tehdä erilaisia tukevia ja keventäviä teippauksia kinesio- tai urheiluteipillä.